donderdag 30 juni 2016

Ondernemen vanuit het hart.

Wat is ondernemen? Ik vraag het me dikwijls af. Vooral omdat ik wel een ondernemer ben, maar me niet altijd zo voel. Hoe zou dat komen?
Als ik in het verleden dacht aan ondernemers dan dacht ik aan mensen in het midden- en kleinbedrijf. Aan eigenaren van zaken en gebouwen. Aan mannen in pakken en vrouwen op hakken. Ja eigenlijk dacht ik in clichés! Best wel erg eigenlijk! Want ik kom uit de zorg en vond het dan ook niet altijd plezierig als iedereen bij hulpverleners dacht aan mannen met geitenwollen sokken die hun baard niet schoren en vrouwen in poncho's. Dus laten we de clichés maar achterwege.

Het gaat bij ondernemen tegenwoordig meer om een manier van handelen. En de creativiteit, inventiviteit en vrijheid daarin. Ik zou ondernemen bijna een avontuur willen noemen. Want ondernemen doe je met een doel. Het is een reis waaraan je begint. Voor je gaat handelen, dus letterlijk in actie komt, is het handig een visie te hebben. Daarvoor heb je niets aan ondernemende handen alleen, maar heb je ook een ondernemende geest nodig. Met je geest creëer je je resultaat uiteindelijk. Je ziet het voor je, en daarna ga je je route uitstippelen ernaar toe. Net als bij je vakantie.

Als ik aan mijn vakantie denk, dan weet ik dat ik bijv. dat we naar Barcelona gaan vliegen. Ik zie in gedachten mij al door die stad lopen. Mijn geest creëert het beeld waar ik naar toe wil. Mijn hersenen helpen mij vervolgens om een plan te maken. Een plan wat strategisch slim is en wat een logische volgorde kent. Creativiteit heb ik nodig om in oplossingen te kunnen denken wanneer is een hindernis of obstakel tegenkom. En om creatief te zijn heb ik mijn beide hersenhelften nodig. Zodat ik al handelend kan denken, en al denkend kan handelen. Maar er is meer....

In een onderneming is er net als bij een reis, een doel in het vooruitzicht. Maar wat is de reden? Waarom wil je juist dat doel bereiken? Nu komen we duidelijker bij de kern van mijn verhaal. Het gaat tenslotte allemaal om het "waarom". Ik wil ergens naartoe omdat ik daar een goede reden voor heb of een sterk verlangen. Dat heet passie. Ik onderneem acties waar ik zelf blij van wordt. Dus ik ben me opnieuw af gaan vragen waar ik nou blij van word... en dat is nog steeds: mensen helpen!
Nu ben ik ondernemer, omdat ik mijn diensten anders inzit, hier een hoger doel ermee bereiken wil en anderen daarin wil laten meegroeien.

Als je mij jaren geleden had gezegd dat ik ondernemer zou worden, had ik je waarschijnlijk raar aangekeken. Want mijn hart ligt bij mensen. Nu weet ik, dat juist mijn liefde voor mensen, mij een goede ondernemer kan maken. Want liefde verbindt en er is niets mis mee als je je vanuit je hart wilt werken. Het gaat ook hier om LIEFDE. Ik heb ontdekt dat ik eigen kapitaal kon opbouwen zonder een investering vooraf en zonder te hoeven verhandelen. Dat bevalt me zo goed dat ik dat anderen ook graag gun! Ik kan mensen helpen om andere keuzes te maken, keuzes die hen gelukkiger kunnen maken en op den duur een schoner, fitter en rijker leven bieden.

Ondernemen vanuit mijn hart. Het is meer dan een holle kreet. Ik voel het echt. Het gaat om de ander. Alleen door een individu vooruit te helpen gaat de groep vooruit. En als elk individu voor omzet zorgt die groeit, dan groeit de totale groepsomzet ook. En daarmee de onderneming!  Het gaat dus niet om de vraag hoe ik mijn omzet kan laten groeien, door reclame of beïnvloeding...het gaat erom of ik mensen kan laten groeien, waardoor omzet een logisch gevolg is. Deze ontdekking maakt dat ik elke dag weer met veel plezier aan het ondernemen, lees coachen, ben.

Een onderneming bouw je op met mensen, en deze mensen hebben allemaal een hart, een verlangen, en een passie. Koppel die aan je eigen verlangen en passie en je krijgt een enorme krachtige drive! Je creëert nieuwe ondernemers die net zo blij als jij worden van elke stukje groei. Persoonlijke groei die leidt naar zakelijke groei. Stabiliteit in mensen persoonlijk en in de relatie tussen mens en werk. Als er geen emotionele relatie is tussen mensen en hun werk, dan worden mensen ziek en de onderneming kwetsbaar.. Vitaliteit, geloof in jezelf en focus, maar vooral een goede mindset zijn dan belangrijke instrumenten geworden in het ondernemerschap. 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten