Vanuit die gedachte bedacht ik dat we in onze B&B mensen vrij willen laten om hun verblijf met of zonder ontbijt te boeken. We kregen in eerste instantie heel veel enthousiaste reacties. Zo was er een zakenman die graag zijn eigen fruit wilde schillen en geen behoefte had brood. En zo was er een mevrouw die met een cursus meedeed en met haar groep mee mocht ontbijten. Dat was voor haar wel zo fijn, om de dag samen met de andere cursisten zo te beginnen. Maar ook bij een meerdaags verblijf kiezen gasten ervoor om zonder ontbijt te boeken. Ze kopen dat zelf wat beleg, sap en boter... en vullen zelf de koelkast. Voor ons maakt het niet uit...en het kan voor mensen met een kleine portemonnee net het verschil maken. Want voor de twee tientjes kun je ook andere leuke dingen doen.
Wat schetst mijn verbazing dat ik kortgeleden toch een hele boze mevrouw aan de telefoon had. Waarom ik een B&B was als ik geen ontbijt aanbood. Ik legde haar vriendelijk uit dat we echt wel een ontbijt bieden, maar dat het er kan worden bijbesteld. Hierop kwam een nogal felle reactie: "Ja u kunt alles wel extra aanbieden.. U kunt ook wel een diner voor zeventig euro aanbieden, maar daar heb ik geen boodschap aan. " Ik legde haar uit dat we geen horeca gelegenheid zijn en dus geen lunch of warm eten mogen aanbieden. Terwijl de restaurants niet eens altijd open zijn. Hoe fijn is het dan als mensen hun eigen maaltijdsalade van thuis kunnen meebrengen? En als mensen een allergie hebben of veganist zijn? Is het dan niet prettig als zij zelf hun boodschappen kunnen halen?
Het gesprek ging een kant op die ik niet wilde. Wij hoorden nl. niet thuis op de site van bedandbreakfast.nl want daar zoeken mensen altijd een bed met ontbijt. "Maar die kunnen ze ook krijgen", vertelde ik haar. "Tegen meerprijs. Want als je de prijs inclusief ontbijt erop zet, weten mensen niet dat het ook zonder ontbijt kan."
Ik gaf haar een volgend voorbeeld. Er mag bij ons ook een huisdier mee. Toch is de prijs niet inclusief huisdier, want niet iedereen heeft een hond, kat of konijn.
De mevrouw aan de andere kant van de lijn begreep mij niet helemaal. "Maar waarom staat u dan u dan niet tussen huisjesverhuur?" "Omdat", vertel ik haar, "wij ons gastenhuis niet als zomerhuisje mogen verhuren. Er is geen gasfornuis, geen afzuigkap en het bestemmingsplan van de gemeente Aa en Hunze laat dat ook niet toe. Ik heb alleen vergunning voor een bed and breakfast, voor 1 tot 4 personen." "U heeft een Bed & Bed", sprak ze resolut. "Als u maar weet bij deze dat wij niet gaan boeken." "Helemaal goed mevrouw", sprak ik vriendelijk. "Weet u", dat is nou jou juist ook mijn bedoeling. U helemaal vrij laten in uw keuze, en zelf de vrijheid houden om te bepalen wat we aan willen bieden, en aan welke doelgroep. Blijkbaar hoort u niet bij onze doelgroep. Goedenavond." Nadat ik de telefoon had neergelegd checkte ik nog even de website. Het staat er toch heel helder in allemaal. Prijs is exclusief ontbijt en kan bijgeboekt worden voor tien euro per persoon. Hoe simpel is het? Ook komt deze week de mail met het verzoek of ik de vermelding van onze B&B op www.bedandbreakfast site nog een jaar wil verlengen. Ach waarom niet? Als ik toch de keuze heb? En de tekst? Die laten we zo.