woensdag 28 augustus 2013

Haiku's /betekenis en voorbeelden.


Haiku komt van het het woord "hokku" wat "kiem" of kern betekent.
De Haiku is een uitvinding van Tibetaanse monniken die met zo weinig mogelijk woorden een complete gedachte wilden omvatten. Daarbij werd meestal ook een relatie gelegd naar de natuur, of gewerkt met metaforen.
Het rijmschema heeft niets met woorden van doen, maar met lettergrepen. De eerste regel telt vijf lettergrepen, de tweede zeven, de derde weer vijf.
Dit 5 -7- 5 schema zorgt voor de melodie in het korte gedichtje.

Het effect is dat je weinig woorden gebruikt en dus eerder bij de kern komt.
Tegelijkertijd spelen het HIER en NU een belangrijke rol, en de zintuigen. Die zorgen immers voor de ervaring. Therapeutisch gebruik van de HAIKU is daarom helemaal mijn ding.

Haiku's kun je op velerlei thema's schrijven. Ik ben er dol op en schrijf ze soms dagelijks.
In mijn workshops over rouw, pijn en verlies nodig ik cliënten wel uit hun eigen haiku te maken.
Ik doe dan mee. Hier een voorbeeld:

Na een verlies van een dierbare:

Daar zat je altijd
aan de kapstok hangt je jas
met lege mouwen

Een greep uit de zovele haiku's uit de vele Haiku's die ik schreef.

1.

Hoog dansen vlammen. Ik offer een nieuw houtblok, in ruil voor warmte.
 ---------------------------------------
2.
Frisse wind verjaagt, verhit gevallen woorden, in de buitenlucht.
----------------------------------------

3.
Kippen scharrelen. Iemand heeft haantjesgedrag. Ik bak een eitje.
----------------------------------------

4.
Klaproos ga open. Zeg je lied aan het koren, voor je weer dichtklapt.
--------------------------------------- 

5.
Douche over het land, fijne regen streelt het gras, een natte deken.
---------------------------------------
6.

Een koolmees nestelt. Jongen in de waterpomp, een roestig gepiep.
--------------------------------------
7.
Dagen van droogte, de vijver voelt haar bodem, een stinkende dorst.
--------------------------------------
8.
Op het houtblok staat, statig en kraaiend de haan. Geen kip die luistert.
-------------------------------------- 
9.

Te warm is de dag. Met een brandend verlangen, zoek ik verkoeling.

-----------------------------------
10.

Zomerzon breek door. Vandaag pluk ik de dag met bloemen uit de wei.
------------------------------------------
11.
Na de onweersbui, de wereld schoongewassen: Nu nog afdrogen.
-----------------------------------------
12.
Alles is doorweekt. Als liefde in water zit, wil ik niet drogen!
---------------------------------------
13.
Ik hoor je verhaal, maar laat de woorden vliegen, door het open raam.
--------------------------------------
14.
Ik zwem veel baantjes, terwijl ik in gedachten, de zee oversteek.
----------------------------------------
15.
 De lucht vol vogels, in vogelvlucht vliegen ze, zonder te vluchten.
--------------------------------------

Een Haiku leent zich ook goed voor een geboortekaart, rouwkaart of kerstgedachte:

Geboorte:
wij zijn nu met vier
Iris schittert in haar wieg
ster in ons midden
---------------------------------------
Kerst:  
Maria een moeder
barend in een stal, een kind
geboren om te helen.
----------------------------------------
Overlijden:
waar denkt ze aan op
haar eigen begrafenis
begin of einde?

---------------------------------------

Wil je één van mijn haiku;s gebruiken, dan kun je het netjes vragen of mijn naam erbij vermelden.
Maar leuker is het het zelf te proberen. Je zult versteld staan..


Geen opmerkingen:

Een reactie posten